Mustafa Duran

Pazarlama üzerine sayıklamalar…

ZAK

Yorum bırakın

zak1Herkes ZİK çizerken sen ZAK çiz…

Güçlü markalar yaratmak, markanın tazeliğini ve anlamını korumak için yapılması gerekenleri net bir şekilde ortaya koyan “ZAK” isimli kitap, farklılaşmanın nasıl sağlanacağı ve nasıl sürdürülebileceği konusunda da sağlam öneriler sunuyor.

ZAK, gerçek rekabetin pazarın içindeki ürün, özellik, reklam, mesaj ve medya yoğunluğu olduğu günümüzde; şirketlerin farklılaşmanın ötesine geçip, pazarda sahiplenebilecekleri ve rakiplerine karşı savunabilecekleri yepyeni bir nokta bularak “radikal farklılaşmayı” sağlamaları gerektiğini savunuyor. Kitap bu çerçevede “radikal farklılaşmayı” sağlamak için şirketlere; “zakını bulmak”, “zakını tasarlamak”, “zakını geliştirmek” ve “zakını yenilemek” konusunda ustalaşmalarını öneriyor.

Pazarda var olan pozitif alan ile var olmayan negatif alanı keşfederek, başkalarının algılayamadığı arada kalan beyaz alanları bulmak zaklamanın sırırını oluşturuyor. Pazarın bu boş alanını keşfederek, insanların ihtiyaçları doğrultusunda pazara daha önce sunulmamış “farklı” ve “iyi” bir ürünü sürmek liderliğe oynama imkanı veriyor.

Zak2

Marty Neumeier, kitabında marka tasarlama sürecini “farklılaşma”, “odaklanma”, “trend” ve “iletişim” öğelerine bağlı olarak 17 adımda ele alıyor. İşte Neumeier’in 17 adımda marka tasarlama / zak tasarlama süreci;

  1. Sen kimsin?
  2. Ne iş yapıyorsun?
  3. Vizyonun nedir
  4. Hangi dalganın üzerindesin?
  5. Haritada başka kimler var?
  6. Seni “tek” kılan şeyler nedir?
  7. Ne eklemelisin, ne çıkarmalısın?
  8. Kim sana aşık?
  9. Düşmanın kim?
  10. Adın nedir?
  11. Kendini nasıl anlatırsın?
  12. Haberi nasıl duyurursun?
  13. İnsanlar seninle nasıl ilişki kurar?
  14. Nasıl bir deneyim yaşatırsın?
  15. Nasıl sadakat elde edersin?
  16. Başarını nasıl büyütürsün?
  17. Portföyünü nasıl korursun?

Kitaptan İnciler…

  • Tüketicilerin oluşturdukları küçük zihin kutucukları markaların sınırlarını belirliyor.
  • Marka, tüketicinin bir ürün, hizmet veya şirket ile ilgili hissettikleri, sezgileridir.
  • Beklenmedik noktaya vurmak (farklılaşma) ve geçit töreninin başına geçme (trend ile beslenme) kendin için bir zak bulmanın anahtarıdır.
  • Odaklanma ve farklılaşma trend ile birleştiğinde, tüketicilerin aşkla bağlandığı karizmatik marka doğar.
  • Benzer ürünlerin ve hizmetlerin oluşturduğu bir pazarda insanlar kabile kimliğine göre seçim yapıyor: “Bu ürünü almak beni nasıl bir insan yapar?”
  • Günümüzde insanlar güvenilir markalar arzuluyor. Ne istemedikleri çok açık: Daha fazla zorlayıcı iletişim, boş sözler ve yoğunluk.
  • Bir zak bulmak için İYİLİK ve FARKLILIKLAR ara.
  • Marka liderliğinin kuralı çok basittir: İlk olmak + Popülerlik = Liderlik
  • Markanı genişletmek seni güçlü bir rakiple karşı karşıya getirecekse bir kez daha düşün. İşin sonunda enerjini boşa harcayabilir ve tüketicilerinin aklını karıştırabilirsin.
  • Başarı vakalarını unut. Başarı vakaları genelde herkesin uyguladığı örneklerdir. Onlarcasını tekrarlasan da fark etmez – Genelleşen örnekler hiçbir zaman güçlü bir zak oluşturmaz.
  • Tüketiciler seçenek ister. Ama istedikleri seçenek MARKALAR ARASINDA tercih yapma fırsatıdır, tek bir MARKA İÇİNDE yer alan sayısız seçenek arasında seçim yapma fırsatı değil.
  • Çalışanların değişimi sevmediklerine dair yanlış bir inanış vardır. Aslında insanlar değişimi sever. Sevmedikleri değiştirilmektir.
  • Durmaksızın yenilik devri başlamıştır.
  • Pazar içerdiği tüm şirketlerden daha hızlı hareket eder.

Kimler Okumalı?…

ZAK; çevirmeni Zeynep Arhon’un da dediği gibi; “pazarlama öğrencisinden KOBİ patronuna, marka asistanından pazarlama direktörüne; kendini “iş insanı” olarak tanımlayan herkesin yararlanabileceği” farklılaşma için atılacak adımları tek tek anlatan bir başucu kitabı.

ZAK’ın tasarımı ve anlatımındaki basitliği de gözden kaçırmamak gerek. Kitabın bu özelliğini görmek için bile okumak da yarar var. Çünkü tam bir ZAK örneği…

Bu Kitapla Berber Ne Okuyalım?…

Kaynak: Pazarlamadunyasi.com

Reklamlar

Yazar: Mustafa Duran

Vodaco Agency’de Strategic Marketing Expert olarak görev alan Mustafa Duran, kurucusu olduğu Pazarlamadunyasi.com isimli pazarlama portalının editörlüğünü de yürütmektedir. Bunun yanında çeşitli araştırma ve web projelerinde yönetici olarak görev almaktadır. 1994'ün sonlarında pazarlama araştırmaları ile başladığı pazarlama kariyerinde; araştırma (Diyojen, Güncel Veri, International Service Check), reklamcılık (Clear Channel, Aida İletişim, On8 İletişim), medya takibi (Ajans Press), bilişim (PBS Bilişim Danışmanlık, Bilişim Eğitim Merkezi), danışmanlık (Referans Noktası, Kurumsal Gelişim Enstitüsü, Enera Danışmanlık), dağıtım (Aktif İleti) ve otomotiv (BMC - Uzunalioğlu) alanında faaliyet gösteren firmalarda uzman, yönetici ve danışman olarak görev almıştır. İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi mezunu olan Mustafa Duran, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalında “Sosyal Medyalar ve Halkla İlişkiler (PR 2.0)” başlıklı yüksek lisans tezini hazırlamaktadır. (Uzun bir aradan sonra tezini bitirmeye karar verdi:) Uluslararası Reklamcılık Derneği (IAA) Genç Profesyoneller Grubu, İstanbul İletişim Fakültesi Mezunlar Derneği (İSTİM) ve Türkiye Bilişim Derneği (TBD) üyesidir.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s