Mustafa Duran

Pazarlama üzerine sayıklamalar…

Deneyimsel Pazarlama

Yorum bırakın

deneyimsel_pazarlamaDeneyimsel pazarlama nedir?

Deneyimsel pazarlamayı, en genel anlamıyla, markanızın gerçeğini “kabileniz için anlamlı olacak” kişiselleştirilmiş deneyimlerle yaşatmak olarak tanımlayabilirim. İletişim bombardımanından kaçınan günümüz insanını, kendi rızası ile işin bir parçası haline getirebiliyoruz.
Marka deneyimine daha geniş bir perspektiften bakmak ta mümkün; benim inancıma göre deneyimsel pazarlama marka iletişiminin özü. Markanızla ilgili tüm iletişim çalışmalarında kabilenize mesajınızı çeşitli duygular yaşatarak verirsiniz; örneğin televizyon reklamında kullandığınız üslup aslında markanızın kullananlarda nasıl bir duygu yaşatacağının işareti değil midir? Ya da mağazanıza giren bir müşteri vitrinden dekorasyona, müzikten satış danışmanının tavrına kadar bütünsel bir marka deneyimi yaşamış olmaz mı? Bu perspektiften baktığımda marka deneyimini marka konumlandırmasının bir sonraki adımı olarak görüyorum.

Deneyimsel pazarlama süreçleri ve kullandığı araçlar nelerdir?

Sektörde çalışmaya başladığım 90’lı yıllarda deneyimsel pazarlama tanımı hayatımıza yeni yeni girmeye başlıyordu. Markalar deneyim yaşatmak için ağırlıklı olarak etkinlik pazarlaması, satış noktası ve promosyonel pazarlama araçlarını tercih ediyorlardı.


Mecralardaki çeşitliliğin sınırlı olması, teknolojinin şimdiki kadar yaygın olmaması benzer araçların pek de farklılaşmadan peşi sıra kullanıldığı bir dönem yaşattı bizlere. O dönem sıklıkla kapıdan kapıya numune dağıtımları ve satış noktalarında tattırma-denettirme çalışmaları yapıyorduk.
Bugün ise internetin evlere girmesi ve geniş bandın yaygınlaşmasıyla deneyimsel pazarlama araçlarında interneti yoğun şekilde kullanmaya başladık. Markalar internetteki projeleriyle deneyim yaşatmakla kalmıyor, geleneksel mecralarla yakalayamadıkları daha seçici bir kitleye de ulaşmış oluyorlar.
Önümüzdeki yıllarda toplam pazarlama bütçesinden aldığı pay hızla büyüyecek bir araç daha var; mobil pazarlama. Cep telefonu abonesinin 60 milyonu aştığı şu günlerde marka deneyimine dair neden dişe dokunur pek az iş yapıldığına akıl sır erdirmem mümkün değil.

Deneyimsel pazarlama ve internet arasındaki ilişki nedir?

İnternet marka deneyimi için kullandığımız mecralardan sadece biri. Tabi son zamanlarda en sık kullandığımız. Diğer deneyimsel pazarlama araçlarına göre değerlendirecek olursak, yaratıcı yönü güçlü ve iyi kurgulanmış bir projeyle kısa zamanda çok yüksek sayıda kişiye dokunabilir, akılda kalabilir ve marka özüyle ilgili mesajları taşıyabilir.
Öte yandan gerçek hayattaki beş duyuya dayalı marka deneyimini internette yaşatmak (istisnalar hariç) mümkün olmuyor.

Deneyimsel pazarlamanın firmaya / markaya katkıları nelerdir?

Marka özünü doğru belirlemiş ve deneyimsel pazarlamayı bu öze oturtmuş markalar ölçülebilir sonuçlar alıyorlar. Farkındalık yaratma, duygusal bağ kurma, kulaktan kulağa konuşturma gibi soyut hedeflerin yanı sıra, satış artışı gibi somut hedefler de kolaylıkla yakalanıyor.
Marka özüyle yaşattığı deneyim arasında fark olan markaların projeleri ise geçmişte hoş bir sadâ olarak kalıyor.

Deneyimsel pazarlamayı diğer pazarlama yöntemlerinden ayıran unsurlar nelerdir?

Paranızın nereye gittiği belli. Sonuçlar net bir şekilde ölçülebiliyor. Kabileden geri bildirimin alınabildiği çift yönlü bir iletişim biçimi. En önemlisi de kişi kendi rızasıyla bu etkileşime katılıyor. İletişimci olarak daha ne isteriz!

Deneyimsel pazarlamanın öncelikle uygulanabileceği sektörler nelerdir?

Eskiden olsa bu soruyu “son kullanıcıya yönelik ürün ve hizmet sunan markalar” diye cevaplandırmaya başlardım ama şimdi hangi sektörlere uygulanamaz diye düşünüyorum. Bakın işte son örnek Obama’nın “Hope for our country” projesi.

Ülkemizdeki deneyimsel pazarlama projeleri başarılı mı?

Son yıllarda ajanslarımız başarılı işlere imza atmaya başladı. İnternet ve mobil pazarlama projelerinde yurtdışında ödül almış işlere rastlıyorum. Hadi itiraf edelim; cironun çoğunluğu sıradan, kendini tekrarlayan, markanın üstünü kapadığınızda hangi marka için yapıldığı bile belli olmayan işlere harcanıyor.
Bunun temelini stratejik düşünme ve yaratıcılığa yatırım yapmayan ajans sahiplerine bağlıyorum. Deneyimsel pazarlama ajanslarının birçoğunda stratejik planlama ve yaratım ekibi dahi yok. Zaman içinde bu açığın kapanacağını düşünüyorum.
Sanırım bir iğne de risk almaktan korkan marka yöneticilerine batırmalıyım. Onlar kendilerini bilirler!

Eser Hakim
Brand Experience Designer
www.eserhakim.com

Kaynak: Pazarlamadunyasi.com

Reklamlar

Yazar: Mustafa Duran

Vodaco Agency’de Strategic Marketing Expert olarak görev alan Mustafa Duran, kurucusu olduğu Pazarlamadunyasi.com isimli pazarlama portalının editörlüğünü de yürütmektedir. Bunun yanında çeşitli araştırma ve web projelerinde yönetici olarak görev almaktadır. 1994'ün sonlarında pazarlama araştırmaları ile başladığı pazarlama kariyerinde; araştırma (Diyojen, Güncel Veri, International Service Check), reklamcılık (Clear Channel, Aida İletişim, On8 İletişim), medya takibi (Ajans Press), bilişim (PBS Bilişim Danışmanlık, Bilişim Eğitim Merkezi), danışmanlık (Referans Noktası, Kurumsal Gelişim Enstitüsü, Enera Danışmanlık), dağıtım (Aktif İleti) ve otomotiv (BMC - Uzunalioğlu) alanında faaliyet gösteren firmalarda uzman, yönetici ve danışman olarak görev almıştır. İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi mezunu olan Mustafa Duran, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalında “Sosyal Medyalar ve Halkla İlişkiler (PR 2.0)” başlıklı yüksek lisans tezini hazırlamaktadır. (Uzun bir aradan sonra tezini bitirmeye karar verdi:) Uluslararası Reklamcılık Derneği (IAA) Genç Profesyoneller Grubu, İstanbul İletişim Fakültesi Mezunlar Derneği (İSTİM) ve Türkiye Bilişim Derneği (TBD) üyesidir.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s