Mustafa Duran

Pazarlama üzerine sayıklamalar…

Mavi Okyanus Stratejisi

1 Yorum

Mavi Okyanus Stratejisi_1Çekişmesiz pazar alanı yaratmak ve rekabeti etkisiz kılmak…

Rekabeti önemsiz kılan çekişmesiz pazar alanı yaratarak şirketlerin kanlı rekabet alanı olan kırmızı okyanustan kurtulmasının yollarını ortaya koyan “Mavi Okyanus Stratejisi” isimli kitap; farklılaşmayı ve düşük maliyeti bir arada düşünerek yeni pazarlar yaratmanın ve bu pazarlara hakim olmanın yol haritasını çiziyor.
Mavi Okyanus Stratejisi, mevcut – sıklıkla daralan – talebi bölmek ve rakipleri ölçmek yerine, talebi artırmak ve rekabetten uzaklaşmayı hedefliyor. Bu hedefleme ile sınırları belirlenmiş ve şirketlerin mevcut talepten pay almak için kıyasıya savaştıkları kanlı kızıl okyanustan sıyrılarak oyunun kurallarının belirlenmediği ve rekabetin olmadığı mavi okyanusların kapılarını aralıyor.

Kim ve Maubourgne, “Mavi Okyanus Stratejisi” isimli kitapta; mavi okyanus stratejisi altı temel prensip çerçevesinde ele alarak, uygulama detaylarını gözler önüne seriyor. İşte mavi okyanus stratejisinin altı bileşeni ve azalttığı riskler;

  1. Pazar sınırlarını yapılandır / düzenle – Araştırma riski
  2. Sayılara değil büyük resme odaklan – Planlama riski
  3. Mevcut talebin ötesine ulaş – Ölçek riski
  4. Stratejik sırayı doğru belirle – İş modeli riski
  5. Önemli organizasyonel engelleri aş – Organizasyonel risk
  6. Uygulamayı strateji ile belirleştir – Yönetim riski

“Mavi Okyanus Stratejisi” isimli kitabın en ilginç saptamalarından bir ise pazar sınırlarının yeniden yapılandırılması noktasında sunduğu altı farklı yol. Kitap bu altı farklı yol ile çoğu şirketlerin kapana sıkışmışçasına rekabet ettikleri durumdan kurtulmanın çarelerini gözler önüne seriyor. Bu kapandan kurtulmak için izlenecek yollar.

  1. Alternatif endüstrilere bak
  2. Endüstri içindeki stratejik gruplara bak
  3. Alıcılar zincirine bak
  4. Tamamlayıcı ürün ve hizmet tekliflerine bak
  5. Müşteriler yönünden Fonksiyonel ve duygusal çekiciliğe bak
  6. Zamana bak

Mavi Okyanus Stratejisi

Mavi Okyanus Stratejisi, değer yenilemeyi temel alarak yeniliğin ötesine geçmenin formülünü; strateji, uygulama, yönetim ve insan boyutu ile bir bütün olarak sunan sağlam temelli bir strateji olarak değerlendirilmeyi bekliyor.

Kitaptan İnciler…

  • Kızıl okyanusta farklılaştırma maliyetlidir, çünkü şirketler aynı en iyi uygulama kuralı ile rekabet ederler.
  • Mavi okyanuslar rekabetle ilgisizdir, çünkü oyunun kuralları belirlenmeyi beklemektedir.
  • Şirketler ancak yenilik ile fayda, fiyat ve maliyet arasında uyum sağladıklarında değer yenileme meydana gelir.
  • Değer yenileme, yeniliğin ötesinde bir şeydir. Şirket faaliyetlerinin bütün sistemini kapsayan strateji ile ilgilidir.
  • Şirketler mavi okyanus stratejilerini; alıcı faydası, fiyat, maliyet ve kabul (benimsenme) sırasına göre inşa etmelilerdir.
  • Mavi okyanusları üst seviyeye çıkarmak için şirketler; müşterilere odaklanmak yerine, müşteri olmayanlara bakmalıdır ve müşteri farklarına odaklanmak yerine, tekliflerini alıcıların değer verdiği ortak noktalar üstüne kurmalıdır.
  • Her büyük stratejinin odağı vardır ve bir şirketin stratejik profili ve değer eğrisi açıkça bu odağı göstermelidir.
  • İyi bir stratejinin net ve ikna edici bir sloganı olur.
  • Alıcıları alternatif endüstrilerden alışveriş yapmaya iten temel faktörlere odaklanarak ve başka her şeyi yok ederek veya azaltarak yeni pazar alanının yaratabilirsiniz.
  • Mevcut stratejik gruplarda mavi okyanus yaratmanın anahtarı müşterilerin bir gruptan diğerine ticaretini artırma veya azaltma kararını hangi faktörlerin belirlediğini anlayarak bu dar tünel görüşünden çıkmaktır.
  • Alıcı gruplara bakarak, şirketler önceden göz ardı edilmiş alıcı gruplarına odaklanmak için değer eğrilerini yeniden nasıl tasarlayacakları konusunda yeni anlayışlar kazanırlar.
  • Kullanılmaya başlanmamış değer çoğunlukla tamamlayıcı ürün ve hizmette gizlidir. Çözüm yolu, alıcıların ürün ve hizmet seçerken aradıkları tam çözümü tanımlamaktır. Bunun kolay bir yolu ürününüzün kullanılmasından önce, esnasında ve sonra ne olduğu hakkında düşünmektir.
  • Şirketler, endüstrilerinin fonksiyonel – duygusal gelişim yönlerine meydan okumaya istekli olduklarında, genellikle yeni pazar alanı bulurlar.
  • Endüstrilerin çoğu, işletmelerini zaman içinde etkileyen tüm trendlere açıktır. Bu eğilimlere doğru bakış açısıyla bakmak mavi okyanus fırsatlarını nasıl yaratacağınızı gösterebilir.
  • Birçok şirketi düzlüğe çıkaran gelişmelerde, en zor mücadele, insanları stratejik değişimlerin gerekliliği konusunda bilinçlendirmek ve nedenleri konusunda fikir birliğine varmaktır.
  • Sizi yoldan saptırmaya çalışanlara veya düşmanlarınıza karşı galip gelmenin yolu, onların saldıracakları muhtemel açıları bilmekten ve aksi iddia edilemez gerçeklerle ve nedenlerle desteklenen karşı savlar geliştirmekten geçer.

Kimler Okumalı?…

“Mavi Okyanus Stratejisi” isimli kitabı herkes tarafından içi boşaltılarak kullanılan “inovasyon”, “farklılaşma” ve “rekabet üstünlüğü” kavramlarını gerçek anlamıyla kavramak isteyen tüm iş insanlarının okumasında yarar var.

Bu Kitapla Berber Ne Okuyalım?…

Kaynak: Pazarlamadunyasi.com

Reklamlar

Yazar: Mustafa Duran

Vodaco Agency’de Strategic Marketing Expert olarak görev alan Mustafa Duran, kurucusu olduğu Pazarlamadunyasi.com isimli pazarlama portalının editörlüğünü de yürütmektedir. Bunun yanında çeşitli araştırma ve web projelerinde yönetici olarak görev almaktadır. 1994'ün sonlarında pazarlama araştırmaları ile başladığı pazarlama kariyerinde; araştırma (Diyojen, Güncel Veri, International Service Check), reklamcılık (Clear Channel, Aida İletişim, On8 İletişim), medya takibi (Ajans Press), bilişim (PBS Bilişim Danışmanlık, Bilişim Eğitim Merkezi), danışmanlık (Referans Noktası, Kurumsal Gelişim Enstitüsü, Enera Danışmanlık), dağıtım (Aktif İleti) ve otomotiv (BMC - Uzunalioğlu) alanında faaliyet gösteren firmalarda uzman, yönetici ve danışman olarak görev almıştır. İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi mezunu olan Mustafa Duran, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalında “Sosyal Medyalar ve Halkla İlişkiler (PR 2.0)” başlıklı yüksek lisans tezini hazırlamaktadır. (Uzun bir aradan sonra tezini bitirmeye karar verdi:) Uluslararası Reklamcılık Derneği (IAA) Genç Profesyoneller Grubu, İstanbul İletişim Fakültesi Mezunlar Derneği (İSTİM) ve Türkiye Bilişim Derneği (TBD) üyesidir.

One thought on “Mavi Okyanus Stratejisi

  1. Bilgilendirme için çok teşekkür ederiz.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s